جامعه و فرهنگ روسیه

 Friday, April 19, 2019  امروز شمسی

تماس با ما  تماس با ما   گزارش ویژه  گزارش ویژه   درباره ما  درباره ما   مناطق  مناطق   صفحه نخست  صفحه نخست  
  چاپ

بالارفتن تمایل به زندگی در دولت اسلامی بین جوانان داغستانی

تحلیل ها و مطالعات اخیر نشان می دهند که بیش از نصف دانشجویان داغستانی، حکومت تئوکراتیک را برای زندگی ترجیح می دهند و تقریبا یک سوم آنها حاضر هستند در صورت تحمیل قوانین مغایر توسط حکومت فدراسیون روسیه، دست به اعتراض بزنند.

  

سرویس مناطق: سرگی مرتضالی­یف[1] در مطالعات خود تحت عنوان «قفقاز شمالی در جستجوی هویت و هویت ملی روسیه» و «قفقاز روسیه: مشکلات، مطالعات، تصمیمات» (1915، ص­ص. 417-[2]406) سه عامل را معرفی کرده است که در کنار هم قرار می­گیرند.

عامل اول سقوط اتحاد جماهیر شوروی است؛ مردم قفقاز شمالی همچون سایر شهروندان فدراسیون روسیه در جستجوی هویت ملی و اندیشه ملی (ایدئولوژی) از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده­اند و حتی لباس اندیشه­های وارداتی از خارج کشور را نیز بر خود پوشانده­اند.

عامل دوم این است که بسیاری از آنها نگاه خود را به دین دوخته­ و این مقوله را تبیین کننده فرهنگ ملی خود می­دانند، حتی اگر از ابتدا متدین نبوده و در نتیجه تبلیغات ضددینی اتحاد جماهیر شوروی، چندان با دین و مذهب خود آشنایی نداشته باشند و برای تصمیم گیری به منابع مختلف متوسل شوند.

عامل سوم؛ بسیاری از کسانی که دین را به عنوان هویت ملی می­بینند، تحت تاثیر ظاهرسازی­های کلیسای ارتدوکس روسیه قرار گرفته و رفتار حکومت با کسانی که به اسلام می­گروند را، راهی برای دفاع از هویت ملی خود تبیین می­کنند.

در یکصد سال گذشته، مردم روسیه دوبار هویت خود را از دست داده­اند، بار اول بعد از سال 1917 و بار دوم بعد از 1991 بود. در دو دهه گذشته، مردم روسیه تمام تلاش خود را به کار گرفته­اند و بسیاری از آنها به سوی دین (مسیحیت ارتدوکس و دین اسلام ) بازگشته­اند.

مرتضالی­یف نگاه مردم روس به دین ارتدوکس و دین اسلام به عنوان هویت فرهنگی و نه یک مساله اعتقادی صرف را امری خدادادی عنوان می­کند. اما به اعتقاد وی، مشکل در این است که رهبران دینی نمی­خواهند به همین امید بنشینند و دیگر اینکه، اقدامات ادیان اصلی در کشور، باعث واکنش­های منفی می­شوند.

به محض اینکه رهبران مسلمانان در دوره پساشوروی ظاهر شدند، صحبت از ایمان درست به جای اتکاء بر هویت دینی به میان آوردند؛ بدین ترتیب یک اتحاد غیرمنتظره و ناخواسته تشکیل شد. از طرف مقابل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه نیز به دنبال همین خواسته بوده و خود را برای تحمیل دیدگاه­هایش آماده ساخت.

در واقع، کلیسای ارتدوکس روسیه پایه­های «برخورد تمدن­ها» را در داخل فدراسیون روسیه بنا نهاد؛ زیرا «ارتدوکس قومی» و «اسلام قومی» در حال تغییر وضعیت بودند.

مسلمانان که پیشتر سلطه ارتدوکس روسیه را تجربه کرده­اند، بیش از گذشته به سخنان رهبران خود و حتی رهبران سلفی در خصوص درست بودن تحمیل باورهای اسلام بر دیگران گوش فرا می­دهند.

مرتضالی­یف در پایان تاکید می­کند که احساسات ملی به سوی ترکیب شدن با ادیان می­رود و بدین ترتیب، بستر روانی در دنیای معنوی و حتی تصمیم­گیری­های شخصی افراد را بوجود می­آورد. وی حتی هشدار می­دهد که "در کشور روسیه با تعدد قومیتی و دینی و مردمی که به دنبال ایده­آل­های ملی و دستیابی به هویت ملی هستند، نیاز به سازوکارهای فکر شده و دقیق­تری وجود دارد. بنابراین آنچه که کلیسای ارتدوکس روسیه پیشنهاد می­کند، برای چنین کشوری با چنین خصوصیاتی قابل اجرا نیست.

منبع: مجله تحلیلی خبری اوراسیا ریویو «eurasiareview»

http://www.eurasiareview.com/29112015-more-than-half-of-young-daghestanis-want-to-live-in-an-islamic-state-oped/

 



[1]  Муртузалиев Сергей Ибрагимович سرگی مرتضالی­یف ابراهیمویچ متولد 1947 در داغستان کارشناس مسایل قفقاز و رییس گروه مطالعات انسانی و اجتماعی در انستیتوی تخصصی «آموزش و علوم» داغستان و کارشناس کمیته اقوام در دومای دولتی داغستان است.

 شماره خبر : 123      تاريخ : 2015/12/15        آرشيو اسلام و مسلمانان       آرشيو همه اخبار

تگ ها : اسلام و مسلمانان ، ادیان و اقوام ،  اقوام مسلمانان ، اقوام ،  سایر اقوام ،  

اخبار مرتبط :


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :