جامعه و فرهنگ روسیه

 Thursday, October 22, 2020  امروز شمسی

تماس با ما  تماس با ما   گزارش ویژه  گزارش ویژه   درباره ما  درباره ما   مناطق  مناطق   صفحه نخست  صفحه نخست  
  چاپ

صفوف فرهنگی به عنوان پدیدۀ سال 2017

والری فیودوروف، رئیس مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی (وسیوم) در مصاحبه با خبرگزاری گازیت،ا رویدادهای فرهنگی سال 2017، نقاط قوط و ضعف موجود در سیاست های فرهنگی در سال گذشته از دیدگاه جامعه شناسان و همچنین تاثیرفیلم «ماتیلدا» و دستگیری کیریل سربنیکوف را بازگو نمود.

  

شما سال گذشته را از لحاظ ساسیت­های فرهنگی چطور ارزیابی می­کنید؟ از نظر شما چه رویدادهای مهمی در سال 2017 اتفاق افتاده است؟

- سال گذشته سراسر رویدادهای فرهنگی بوده است، اما من درابتدا آنها را به دو گروه رویدادهایی که نظر مخاطبان گسترده­ای را به خود جلب کرده بود و رویدادهای روزمرۀ فرهنگی تقسیم می­کنم. گروه دوم اساس اکثریت ترندهای دراز مدت فرهنگی را تشکیل می­دهد.

جنجال­های فیلم «ماتیلدا» و رسیدگی جزایی کارگردان این فیل، کیریل سربنیکوف بدون شک مربوط به رویدادهای گروه اول است. آنچه  مربوط به رویدادهای «فرهنگی روزمره» است، فستیوال­ها و کنسرت­ها، فیلم­ها و سریال­های جدید کشور، ساخت و بازسازی یادبودهای فرهنگی، نمایشگاه­های موزه­ای، نمایش­های تئاتر جدید و حمایت از استعدادهای جوان است. من در حقیقت از آن حوزه­های سیاست­های فرهنگی صحبت کردم که شهروندان روسیه موقعیت را بهبود یافته ارزیابی نموده­اند. (براساس نظرسنجی­های اخیر مرکز مطالعات افکارسنجی روسیه)

به قدرکافی در مورد فیلم «ماتیدا» یا کارگردان فیلم، سربنیکوف صحبت شده است. به عقیده من برنامه مدرنیزه سازی خانه­های فرهنگ در روستاها و شهرهای کوچک از اهمیت کمتری برخوردار نیستند. متاسفانه روزنامه­های لیبرال و سایت­های پرمخاطب در این خصوص سکوت اختیار می­کنند، این موضوع برایشان مهم و جالب توجه نیست. اما ترندها در امور فرهنگی دقیقا این برنامه­ها را پایه­گذاری می­کنند و نه مسائل جزایی.

موضع وزارت فرهنگ در سال جاری در رابطه با جنجال­های فرهنگی اغلب مورد انتقاد قرار می­گرفت، چقدر این انتقادها دارای پایه و اساس است؟

- آنچه از نظرسنجی­های مرکز مطالعات افکارسنجی قابل مشاهده است، در سال 2014، 19% از شهروندان روسیه از وضعیت مثبت امور فرهنگی صحبت می­کردند، اما در سال 2017 این آمار به 30% رسیده است، این درحالی است که در طی این مدت اقتصاد دوران گذر از بحران سنگینی را گذرانده است. بنابراین تغییر وضعیت قابل مشاهده است.

 هرانتقادی همیشه موضوع و مخاطبی دارد. زمانی که ما از مردم به طور کلی در مورد وضعیت فرهنگی و روند تغییرات آن سوال می­کنیم، متوجه می­شویم که این انتقادات به میزان محسوسی -تقریبا دو برابر- از نقاط مثبت کمتر است. من دربارۀ انتقاداتی با دلیل، صحبت می­کنم؛ چرا که ارزیابی­هایی همچون «همه چیز بد است» یا «همه چیز در حال بدتر شدن است» نیاز به عدله دارد. در غیر این صورت ارزیابی می­تواند نتیجۀ روحیه بد پرسش­شونده و یا هر دلیل نامربوط دیگری باشد.

اما مخاطبان دیگری هم هستند که تشخیص مرز بین آنها دشوار است، این گروه از مخاطبان فعالیت­های بسیاری در فضای مجازی و اغلب در صفحات فیس بوک دارند. انتقاد از سوی این گروه کاملا قابل درک است. این مخاطبان ذی­ نفعان اصلی فرایندهای تجاری­سازی فرهنگ هستند. زمانی که دولت رویکرد خود را در این مسئله ارائه نمود، عده­ای بی­پول شدند، برخی زیر پایشان خالی شد، برخی در تلاش برای «در انتظار گودو[1]» بودند، برخی هنوز نمی­دانند خارج از این ساختار غیر متداول چطور زندگی کنند.

به عقیده شما، از سوی مقامات فرهنگی چه کارهایی درست و چه کارهایی به طور مشهود نادرست بوده است؟

- اگرچه اقدامات فرهنگی ما رو به افزایش است، اما امروز تقاضا از آن پیشی می­گیرد. تحقیقات ما نشان می­دهد، چند سال اخیر مخاطبان تئاتر دو برابر شده است، اما تقاضا (در وهلۀ اول در مناطق مختلف) با سرعت بیشتری رشد می­کند. پدیده سال 2017، «صفوف فرهنگی» موزه­ها و فیلارمونی­ها شد. مشکل، فرمت­های قابل دسترس برنامه­های فرهنگی، از جمله محدودیت­های هزینه است. راه­حل­هایی تا به حال به دست آمده است. به طول مثال در حال حاضر در پرتال فرهنگ.آراف  تنوع میراث فرهنگی و سنت­های ملی روسیه، تعداد بسیاری نمایش از جمله از رپرتوارهای در حال اجرا، فیلم، کنسرت، درس­گفتار، موزه­ها و گردش­های علمی مجازی به صورت دیجیتال ارائه شده است. ضمنا از سه سال گذشته کودکان و نوجوانان تا 16 سال کاملا رایگان از موزه ها بازدید می­کنند.

به عقیده من، درست این است که سرمایه گذاری بر روی برنامه­هایی انجام شود که سبب شوند امور فرهنگی برای مخاطبان گسترده از تمامی اقشار روسیه قابل دسترس شود. اجرای چنین طرح­هایی نه در مدت کوتاه بلکه در چشم­انداز قابل رویت چند ساله، خود را ثابت می­کنند. این امر در حال حاضر همان چیزی است که در فضای فرهنگی ما در حال اتفاق افتادن است.

در مورد «ماتیلدا» و کیریل سربرنیکوف، آیا وزارت فرهنگ این امکان را داشته تا با جنجال کمتری از این موضوع عبور کند؟

- این اتفاقات ماهیتی متفاوت دارند. رویداد اول را من در نهایت «تا حدودی سودمند» می­دانم. صرف نظر از جنجال حول فیلم ماتیلدا و شدت بحث­های پیش­آمده، ما در برابر تلاش برای برخورد مسامحه­کارانه با حقایق تاریخی و ساخت تصویر مصنوعی و ایده­آل از گذشته واکسینه شدیم. البته یکی از نتایج این مسائل، افزایش درآمد حاصل از فروش فیلم بود؛ حدود یک سوم افرادی که برای تماشای فیلم آمده بودند، انگیزه خود را «دیدن چیزی که باعث این سر و صدا شده است» خواندند.

در مورد کیریل سربرنیکوف این اتفاق به طور کل در میان مردم روسیه بازتاب کمی داشته و بیشتر در سطح حقوقی قرار داشته است. طرفداران سربرنیکوف نخبگان هستند، شهرت و محبوبیت او خارج از این گروه، نسبتا کم است.

تا چه حد دولت اعتبار خود را پس از رویدادهای سال 2017 از دست داده است؟ آیا رویدادهایی به جهت مثبت بر روی اعتبار وزارت فرهنگ تاثیر داشته است؟

- من این را از دست رفتن منافع می­نامم. بدون شک جنجال­های اتفاق افتاده مربوط به تحقیقات مقابل رشوه خواری و فساد و تلاش در جهت بی­اعتبار ساختن درجۀ تحصیلی مدینسکی، وزیر فرهنگ، تاثیراتی داشته است. در چشم­انداز توسعۀ فرهنگ کشور این رویدادها تاثیر زیادی نخواهند داشت، اما در حال حاضر شرایط را برای مدتی متوقف کرده است.

از طرف دیگر، برنامه­هایی که به معنای واقعی ماهیت جمعی کسب کرده­اند و مورد استقبال قرارگرفته­اند، همانند «نیمه­شب موزه­ها»  و استقبال از فیلم­ها و نمایش­های جدید تاثیرات مثبتی بر روی این اعتبار داشته­ است. بدون شک کار هدفمند برای مجبوب ساختن سینمای روسیه، ساخت سالن­های سینمای جدید، افتتاح شعب موزه­های بزرگ در مناطق و حمایت دولتی از شخصیت­های فرهنگی در این دسته قرار می­گیرد.

منبع خبر: گازیتا

https://www.gazeta.ru/culture/2018/01/18/a_11616770.shtml

تاریخ خبر: 28 دی 1396



[1] یکی از نمایش‌نامه‌های نوشته شده توسط ساموئل بکت است. داستان دو آوارۀ خانه به دوش که منتظرند یک گودویی از راه برسد و آن ها را از آن وضع فلاکت بار دربیاورد.

 شماره خبر : 767      تاريخ : 2018/01/18        آرشيو فرهنگ       آرشيو همه اخبار

تگ ها : فرهنگ ،  فرهنگ ، هنر ،  فرهنگ (کلیات) ، فیلم و سینما1 ،  

اخبار مرتبط :

  تاثیرپذیری جامعه روسیه از فرهنگ غربی و سیر نزولی ارزش ها و سلوک فرهنگی این کشور
  حضور دست اندرکاران سینمای ایران در هفته فرهنگی ایران در مسکو
  وزير فرهنگ روسيه بار ديگر بر حمايت از سينماي ملي تاکيد کرد.
  محبوبیت سینمای روسیه در لندن
  آیا روس ها، فیلمهای بازسازی شده کلاسیک شوروی را دوست دارند؟
  سخنرانی ولادیمیر مدیسنکی در مراسم افتتاحییه جشنواره فیلم بین المللی مسکو
  رشد مخاطبان سینما، از نگاه کارگردان روس «اولگا زینیاکووا»
  وزیر فرهنگ روسیه: صنعت سينما و تئاتر در 5 سال گذشته با رشد مالي 105% رو به رو شده است
  آيا اینترنت، بودجه و دولت بر توسعه موزه ها تاثير دارند؟
  استقبال بینندگان از فیلم های ملی روسیه در سال 2017 ، به رکورد بی سابقه در 25 سال اخیر رسید
  اروپا عاشق «دولت اف» شد، چگونه فیلم الکسی گرمان در جشنواره بین المللی فیلم برلین پذیرفته شد
  مدینسکی خواستار کاهش نمایش انیمیشن های خارجی شد
  تخصیص 850 میلیون روبل برای تجهیزات سینماها در سال 2018
  وزارت فرهنگ قواعد تامین مالی دولتی درخصوص فیلم های ملی در سال 2018 را تدوین نمود
  وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه مجوزاکران فیلم «مرگ استالین» را لغو کرد.
  آغاز فیلم برداری فیلم « امام شامیل. آخولگو » در داغستان
  افتتاح 800 سینما در شهرهای کوچک و متوسط تا پایان سال 2018
  مصاحبه وزير فرهنگ روسيه با مجله آلمانى اشپيگل
  کارتون آمریکایی چگونه روسیه را نشان می دهند؟

   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :